HISTORIA

1961 Assemblies of God (USA:lainen helluntaijärjestö) teki päätöksen aloittaa työmuodon poikien keskuudessa.
Johnnie Barnesia pyydettiin kehittämään tällainen työmuoto.  Hän oli suunnittelemassa ohjelmaa ja mietti tunnusta työlle.
Eräänä yönä hän heräsi ja sai inspiraation Jumalalta tietäen tunnuksen jokaisen osan merkityksen.
Lokakuussa 1962 Royal Rangers –ohjelma alkoi virallisesti. Syyskuussa 1981 Paul Williscroft esitteli työn Saksassa.

Näihin aikoihin Hanspeter Neck oli aloittanut vastaavanlaisen nuorisotyön veljensä kanssa. Hän meni ohjaajien koulutusleirille ja Jumala antoi hänelle uuden innoituksen aloittaa huolehtiva nuorisotyö Euroopan seurakunnissa. Sveitsin helluntailähetys, jossa Hanspeter toimi pastorina, hyväksyi hänen suunnitelmansa aloittaa seurakuntarajat ylittävä Royal Rangers –työ.

1982 pidettiin ensimmäinen NTC (= National Training Camp, joka on johtajien koulutustapahtuma) Euroopassa käyttäen eurooppalaista versiota ja RR –tunnusta. Royal Rangers –ohjelma on otettu käyttöön useissa Euroopan maissa. 1991 pidettiin ensimmäinen RR EUROCAMP, jossa oli osallistujia yhdeksästä Euroopan maasta. Royal Rangers –työ alkoi Suomessa suomenkielisten keskuudessa vuonna 1996 Kuopion helluntaiseurakunnassa. Ruotsinkieliset olivat aloittaneet työn muutamaa vuotta aiemmin.

Lähde: Royal Rangers –johtajan käsikirja (Copyright by RRF 2002)

Voit tutustua Royal Rangers kansainväliseen toimintaan tarkemmin!