Jeesus on elämän leipä

Elämän sanoja korona-ajan keskelle

Näinä syksyisinä lokakuun päivinä elämme erikoista aikaa. Päivittäin saamme kuulla koronaan sairastuneiden lukumääristä. Erityisen tärkeäksi koetaan saada tietoa tautitilanteesta omalla asuinalueella. Samalla kuitenkin pelko ja ahdistus lisääntyvät ihmisten mielissä.

Juuri nyt, tällaisen ajan keskelle, mieleeni on tullut halu kirjoittaa elämän sanoja Raamatusta. Päällimmäisenä mielessäni ovat Jeesuksen omat kuvaukset itsestään.

Jeesus sanoi: ”Minä olen elämän leipä. Sille, joka tulee minun luokseni, ei koskaan tule nälkä, ja sille, joka uskoo minuun, ei koskaan tule jano.” ( Joh. 6:35 )

Jeesus on elämän leipä, sillä hänellä on elämä itsessään ja hän antaa elämän kaikille maailman ihmisille. Jeesuksen luo tuleminen ja Jeesukseen uskominen tarkoittavat samaa. Ihmisten vastaanottokyky saattaa olla rajoittunut ja puutteellinen, mutta Kristuksessa oleva täyteys on riittävä jokaiselle sekä tänään että vuoden jokaisena päivänä.

Leipä oli israelilaisille jo varhaisina aikoina ruoka-aineista tärkein. Sen tähden ”leipä” tarkoitti ylipäänsä ruokaa.

Nykyäänkin leipä on välttämätöntä ravintoa kaikille ihmisille. Niin kuin ruoka sulaa yhdeksi syöjän kanssa, samoin Kristus tulee yhdeksi uskovan kanssa. Seuraus sen nauttimisesta, mitä Jeesus tarjoaa, on elävä yhteys häneen. Ylösnoussut Kristus asuu uskovassa ihmisessä ja uskova elää elävässä ja ylösnousseessa Vapahtajassa. Tulemme yhdeksi hänen kanssaan.

En voi unohtaa julistetta, jonka näin erään suomalaisen seurakunnan toimistossa. Taiteilija oli kuvannut siinä suurta hengellistä totuutta: Jeesus Kristus on Jumalan antama leipä kaikille ihmisille. Tämän tärkeän opetuksen taiteilija oli ilmaissut maalaamalla ruskeaihoiset ja vaaleaihoiset kädet taittamassa samaa leipää. Murrettu leipä on Kristuksen ruumis hänen uhrikuolemassaan ristillä.

Jeesuksen opetus murretusta leivästä on syvällinen. Jeesus sanoi: ”Minä olen elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää ikuisesti. Ja se leipä, jonka minä annan maailman elämän puolesta, on minun lihani.” ( Joh. 6:51 ) Murrettu leipä kuvaa Kristuksen ruumista, jonka hän uhrikuolemassaan Golgatalla vapaaehtoisesti antoi murtaa, jotta me saisimme iankaikkisen elämän.

Jeesus Kristus on todellinen leipä, jonka Jumala antoi meille taivaasta. Vain hän voi antaa hengellisen elämän. Koska hän on elämän lähde, hän voi antaa elämän. Mitä leipä on ruumiille, sitä Kristus on hengelle. Hän on rauhamme ja vanhurskautemme. Hän on sitä koko maailman ihmisille. Kristus antaa elämän kaikissa kansoissa niille, jotka tahtovat uskoa häneen.

Kirjoitettuani näitä elämän sanoja korona-ajan keskelle mielessäni alkoivat soida hengellisen kuorolaulun sanat:

”Jeesuksesta tahdon laulaa, hänen rakkaudestaan, kun hän kahleet kaikki murtaa, sydämeen jää asumaan.

Kerto: Saman vanhan laulun vaan tahdon laulaa uudestaan hänestä, mi pelastaa, syntisiä rakastaa.

Laulu Jeesuksesta nostaa hengen kirkkautehen. Riemu suuri sielun valtaa, kun mä häntä muistelen.

Jeesus, armostasi laulaa tahdon tuskaan maailman. Sinä vain voit kahleet murtaa, synnin vallan, kuoleman.”

Tanja Mäkitalo