Evankeliumi ja seurakunta

Seurakuntamme 80-vuotisjuhlan lähestyessä mieleeni on tullut kaksi seurakunnan syntyyn ja elämään liittyvää sanaa: evankeliumi ja seurakunta.

Minusta on ollut mielenkiintoista kuulla, miten evankeliumi on tullut jollekin paikkakunnalle ja mitä evankeliumin tulo on vaikuttanut ihmisten elämässä.

Helluntaiherätykseen kuuluvia evankelistoja liikkui Lapissa sodan jälkeen. Heidän julistuksensa kautta aloin ymmärtää, minkä siunauksen evankeliumi tuo minunkin elämääni. Kuitenkin jo ennen sotaa evankeliumin julistajia oli liikkunut täällä pohjoisessa, Kemin seudullakin.

”Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.” (Room. 1:16) Pelastava usko on Jumalan teko, se on Jumalan lahjaa meille. Usko syntyy Jumalan vaikuttamana sydämissämme, kun otamme julistetun evankeliumin vastaan.

Evankelistat ovat liikkuneet hyvällä asialla täällä Meri-Lapin alueellakin. He ovat kertoneet täällä Jeesuksesta, Jumalan kalleimmasta lahjasta ihmiskunnalle ja hänen pelastustyönsä suuresta arvosta. Kristus on ristillä kuollut kaikkien syntien tähden. Siksi jokainen voi saada syntinsä anteeksi Kristuksen sovitustyön tähden ja saa kokea anteeksiantamuksen voiman.

Seurakunta on Jumalan ihme maan päällä. Se on Jumalan oma seurakunta, joka on kutsuttu elämänyhteyteen Kristuksen kanssa. Kristuksen yhteydessä syntyy uskovien välille hyvin läheinen yhteys. Meidän seurakuntalaisten yhdessäolo on yliluonnollinen asia.

Yksi Uuden testamentin tunnetuimpia seurakuntaa tarkoittavia ilmaisuja on ”Kristuksen ruumis.” ”Jumala on … asettanut hänet [ Kristuksen ] kaiken yläpuolelle, pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa.” Ef. 1:22-23)

Kristus on seurakunnan Herra, joka opastaa ja johtaa omiaan. Hän on myös seurakuntansa elämän lähde, joka ravitsee ja vaalii seurakuntaansa. Pyhä Henki on yhdistänyt jumalallisen rakkauden yhdyssiteellä seurakuntalaiset yhdeksi seurakuntaperheeksi.

Kun puhutaan 80:n vuoden iän saavuttaneista, mieleen tulevat eläkepäiviään viettävät vanhukset. Tämä ei kuitenkaan aina sovi kuvaamaan vuosikymmeniä toiminutta seurakuntaa. Meidänkin seurakuntaamme kuuluu monenikäisiä uskovia.

Kesä on seurakunnan toiminnan kannalta hyvää aikaa. Silloin ihmisiä on liikkeellä runsaasti ja voidaan järjestää monenlaisia tapahtumia. Tänäkin kesänä lapsilla oli mahdollisuus osallistua seurakuntamme järjestämälle lastenleirille. Olemme saaneet sieltä hyviä terveisiä.

Kesän aikana on kaupungilla keskusteltu ihmisten kanssa ja jaettu samalla heille  oranssinvärisiä kutsulappusia. Ne ovat tervetulotoivotuksia seurakuntamme, Kemin Helluntaiseurakunnan, 80v- katutapahtumaan lauantaina 3.8. klo 14 tuttuun osoitteeseen, Koulukatu 6:een. Juhlassa on musiikkia, puheita ja tarjoilua.

Katsoessamme tänään taaksepäin olemme syvästi kiitollisia Jumalalle siitä, että Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi ihmisille täällä Meri-Lapissakin. Katsomme luottavaisin mielin myös eteenpäin tulevia päiviä ajatellen. Niin kuin Jumalan hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyivät siunaukseksi meidän elämäämme, samaa hyvyyttä ja ihmisrakkautta Jumala on voimallinen vaikuttamaan myös juhlavieraittemme elämässä.